Manuscript

m2IMG

LDE M2

Milan, Biblioteca Ambrosiana
MS H 227 inf., Datable to 1634-1640

 
Table of Contents

Trattati di Pittura di Leonardo da Vinci

Milanese provenance documented by watermark for fols. 1-54v; Roman provenance documented by watermark for fols. 107-108, 119-124

This manuscript is a collection of texts that the Milanese Galeazzo Arconati (1592-1648), who owned numerous original manuscripts by Leonardo, had sent to Cassiano dal Pozzo (1588-1657) in Rome between 1634 and 1640.

See detailed description and analysis GO

Analysis
This manuscript was compiled in the library of Cassiano dal Pozzo in Rome around 1640. It contains the working materials that Cassiano received from Milan in relation to the planned publication project. These materials were meant to extend the topics covered in the abridged Treatise on Painting, but ultimately they were not included in the final publication. These materials include: Excerpts on light and shadows from Leonardo’s MS C and Codex Atlanticus; notes on perspective, effects of motion and hydraulics based on Leonardo’s based Manuscripts B, I, F, E and G; notes on drapery, human motion, anatomy and proportion, equine proportion, perspective, landscape; the autograph of the Memorie that Giovanni Ambrogio Mazenta had sent to Cassiano; a list of chapters that were particularly difficult to understand and that the Roman editors wished would be checked on Leonardo’s originals in Milan.
History
M2 was sent from Milan to Cassiano dal Pozzo in Rome between 1634 and 1640. From 1714 to 1721 it was in the Albani library in Rome, and later it entered the Biblioteca Ambrosiana. Taken by Napoleaon to France in 1798, it was returned to the Biblioteca Ambrosiana in 1815.
Physical Description
Fols. 1-54 + [2] + fols. 57-82 + [2] + fols. 85-116 + [2] + fols. 118-125, ancient and modern pagination, 30 x 22.2 cm , fol. 1 Note on Poussin and Zaccolini (faded and in pencil) "Monsu Pussino dever restituire uno dell'ombre e lumi con figure appartate"; another note in ink: "A 22 agosto prestato a Monsignor Albrizzi che sta a Chiusi nella Lungara la prospettiva lineale m.o t.o del prete Matteo Zaccolini ripiena di figure a di carte 105 senza l'ordine che e' di carte 7"; fols. 1-54 excerpts from Ms C; fol. 54r "A questo medesimo trattato s'appartengono tutti i capitoli delle riverberationi et reflessi che dal numero 75 sino all' 88 nella materia di pittura si trovano"; fol. 54r "non se gli e' dato nel trascriverlo altr'ordine che quello che la confusione de libri et il capriccioso o per dir meglio misterioso disordine dell' autore ha' somministrato"; fols. 85-106 excerpts from M4 (MS 229) and from Leonardo's MS B (Biblioteque de France, MS ???); fols. 107-108 Index of additional chapters; fols. 109-116 excerpts from M4 (MS 229) without illustrations; fols. 117-118 Miscellaneous notes on perspective; fols. 119-124 "Alcune memorie de' fatti di Leonardo da Vinci a Milano e de' suoi libri del Padre Don Giovanni Ambrogio Mazzenta Milanese Chierico Regolare Minore di San Paolo altrimente detti Barnabiti"; fols. 125: "Capitoli ne quali si trova difficultà per l'intelligenza dell'opera di Leonardo da Vinci della Pittura. I titoli de quali sono li seguenti secondo la copia che sen ha qui in Roma dalla quale cavata quella che s'e' mandata al Padre Monsignore Gallo per ricevere il favore del riscontro"; fol. 116r "Delle figure ricercate che non si mandano alcune suono pertinenti al trattato della notomia delle cose naturali, et altre al trattato de colori quali suono nelle mani del Re d'Inghilterra, et percio' i capitoli in tal material non si suon confrontati"; fol. 116r "Nel resto se vi si e' trovata cosa che paia non faccia senso, o pur qualche parola manca, si e' lasciata cosi' per essere conforme all'originale, pero' da corregersi da miglior giudizio"; fol. 125r: "Li capitoli segnati suon confrontati et gl'altri non si trovano in questi libri".
Watermark
Three-petalled flower with letters at bottom for fols. 1-54v (Briquet, 1907, vol. III, p. 509, no. 9722, documented in Bergamo and Milan); bird inscribed in a circle documented in Cassiano dal Pozzo's Library for fols. 107-108, 119-124.
Bibliography
Steinitz, Treatise on Painting, 1958, p. 99 (D, 1); Barone, “Cassiano dal Pozzo's manuscript copy of the Trattato: new evidence of editorial procedures and responses to Leonardo in the seventeenth century” Raccolta Vinciana, 35 (2011), pp. 223-286; Sparti, “Cassiano dal Pozzo, Poussin, and the Making and Publication of Leonardo’s Trattato,” Journal of the Courtauld and the Warburg Institutes 66 (2003): pp. 143-188; Farago, "Introduction," Re-Reading Leonardo, 2009, 1-36.
For reproductions contact:
http://www.ambrosiana.eu/jsp/index.jsp